اصول ومبانی تربیت بدنی
 
به پایگاه فرهنگی ورزشی و اطلاع رسانی ورزش جودو خوش آمدید
ورزش جلوه گاه اتحاد و همگرایی ملی
 
 
پنج شنبه 24 مهر 1392برچسب:, :: 11:3 ::  نويسنده : Mohammadreza and Rahim Yousefi


فصل اول:  مفهوم اخلاقی ورزش
·         قوی بودن از نظر قرآن
با مطالعه قرآن کریم، متوجه می شویم که همیشه قوی بودن در قرآن به عنوان یک عامل مثبت وامتیاز، ارزیابی شده است. برای روشن شدن این مطلب، به برخی از آیات قرآنی در این باره اشاره می شود:
1-وقتی بنی اسراییل انتخاب "طالوت" را از سوی پیامبرشان "اشموییل" به عنوان رهبر، مورد انتقاد قرار میدهند، وی در پاسخ میگوید:
" اِنَّ اللهَ اصطَفیهُ علیکُم وزادهُ بسطَةً فِی العلمِ وَالجِسمِ؛
همانا خداوند اورا بر شما برگزیده وقدرت علمی وجسمی وی را از شما افزون تر قرار داده است.
2-درباره لزوم تقویت بنیه رزمی ونظامی می فرماید:
وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَََّة.
در بربر آنها ]دشمنان[ آن چه توانایی دارید از "نیرو" آماده سازید."
البته این "نیرو" تنها شامل نیروهای نظامی ورزمی نبوده، بلکه می تواند توانایی های اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی وخلاصه هرچیزی را که می تواند ما را در پیروزی بر دشمن یاری دهد،در بر گیرد.حتی در برخی از روایات می خوانیم :
"مِنهُ الخِضابُ السُّوادُ ؛
یکی از مصداق های "قوّه"در این آیه، موهای سفید را به وسیله رنگ، سیاه کردن است."
یعنی اسلام حتی رنگ موها را که به سرباز بزرگسال، چهره جوانتری می دهد تا دشمن مرعوب گردد، از نظر دور نداشته واین نشان می دهد که چه اندازه مفهوم "قوه" در آیه فوق وسیع است.
3-وقتی قرآن سرگذشت حضرت موسی (ع) را بیان می فرماید، او را مردی نیرومند وقوی معرفی می کند. در یک جا می فرماید :
"فَوَکَزَهُ موسی فَقَضی عَلَیه ؛
موسی تنها یک مشت به آن مرد زد واو درگذشت!"
و در جای دیگر می فرماید :
" یا اَبَتِ استَاجِرهُ اِنَّ خَیرَ مَنِ استَجَرتَ القَوِیُّ الاَمینُ ؛
(دختر حضرت شعیب خطاب به وی گفت): ای پدر! موسی را استخدام کن، همانا بهترین کسی که می توانی استخدام کنی، کسی است که نیرومند وامین باشد."
4-هنگامی که حضرت هود (ع) می خواهد یکی از نعمت های خدا را بر قوم خود برشمارد، می گوید:
"وَ زادَکُم فِی الخَلقِ بَصطَة ؛
و به جسم شما فزونی داد."
هم از آیات قرآنی وهم از تواریخ بر می آید که آنها مردمی درشت استخوان، قوی پیکر ونیرومند بودند. از قول آنها می خوانیم :
"مَن آشَدُّ مِنّا قُوُّه ؛
چه کسی از ما نیرومند تر است؟"
فصل دوم : ورزش وهنر
·         ورزش یک پدیده اجتماعی
اگر فعالیت ورزشی دارای تنها یک عنصر اساسی  وانکار ناپذیر باشد، این عنصر حرکت است.عمل ورزشی به هر حال همیشه عملی است که با حرکت انطباق می یابد ودر آن جذب می شوداحساس ورزشکار در زمان مصرف نیرو درواقع ارتباط با عنصر طبیعی ونوعی یگانگی عمیق میان جسم وروان است. درواقع بدن، یک نقش برانگیزاننده را بازی می کند وجسمیت به مثابه "قدرت انجام دادن" زندگی می شود، اما این حرکت ناشی از چیست وانگیزه های درونی آن کدامند؟
آنچه مسلم است نیاز به زیبایی وحرکات منظم – ریتم – هارمونی ،هماهنگی وجستجوی عوامل تشویق کننده به حرکت مانند توپ، موج، دریا، باد، جاده و...انگیزه های مختلف هستند.
·         جستجوی زیبایی در ورزش
در ورزش، فردیت انسان متحرک می شود وهنر، خالق تحرک است؛ این تحرک می تواند شخصی ویا اجتماعی باشد. اگر به زمان های قدیم بازگردیم، می بینیم تنها عواملی که از ابتدای بشر یا انسان نخستین همراه بوده، هنر و ورزش است.اگرچه فعالیت ورزشی از نقطه نظر بیانی یک عمل جسمی و مادی است، اما قبل از هر چیزی ارج نهادن به خویشتن وشناخت خود است.شک نیست که در رفتار انسانی، شخصیت نقش اساسی دارد.
ورزش در وهله اول، تمایل خویش است وبیان احساس بودن وپیش از این کشف وجود وآشنایی با خود و در مراحل بعدی،گرایش به تحقق بخشیدن.
گفته اند ورزش یک وسیله غیر زبانی تفاهم میان انسان هاست وخویشتن انسان در آن منعکس می شود؛ چنانکه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید:
«از برزگترین نعمت های خداوندی بر یک بنده، آن است که او را در خودشناسی وخودسازی کمک نماید.»
این همان عنصر اساسی زیبایی است و هنر عشق آدمی بر شهود مستقیم عالم وجود.چرا که پس از شهود، عقل آدمی جهان بودن را شناسایی می کند.
·         ورزشکار وهنرمند،عاشق طبیعت
تنها به این ترتیب است که می توان ورزش را به سوی ایجاد یک فرهنگ جدید، فرهنگی که در هیچ سکوتی حل نمی شود، هدایت نمود.ورزش به فرد کمک می کند تا به تعادل برسد وشادی های عمیقی به انسان هدیه نموده با نجات جسم انسان، روحش را رهایی می بخشد؛ عشق به طبیعت عالی ترین انگیزه یک هنرمند است.او عوامل طبیعت را می کاود وعناصر زیبایی شناسانه یاریش می دهد تا تجلی ظهور حق را در آن به دیده دل ببیند. مگر نه این است که انسان ورزشکار نیز می خواهد طبیعت را در لحظاتی از حرکت فعالش برای خود ضبط کند.در واقع عشق به طبیعت هنگامی در یک قایقران، کوهنورد، اسکی باز ویا حتی شکارچی انگیزه ورزش می شود که او بتواند رابطه ای روحی بین خود وطبیعت ایجاد کند.
·         ورزش با کمک هنر، پیش می رود
پس می شود باور کرد که ورزش رابطه ای تنگاتنگ با هنر دارد. شاید تا دیروز این پدیده اجتماعی به شکلی این چنین بسط داده نشده بود اما مگر نه این است که  فطرت انسان؛ حق جو، کمال طلب،علم دوست ومعرفت جوست؟مگر نه آن است که ابداع وآفرینش، جمال پرستی وعشق ونیایش وپرستش از ضمیر انسان سرچشمه می گیرد؟ اگر ما به فضای زورخانه بازگردیم، می بینیم پهلوانان ایرانی در ورزش ملی وباستانی کشورمان اهدافی جز این نداشتند. ورزش نیز در طول تاریخ از تعرض، مصون نمانده است. پس بهتر نیست با بازیابی جایگاه اصلی آن، اصالت وارزشی دوباره به آن بخشیم؟ ورزش می تواند با هنر پیش رود، بر اسب اندیشه ها بنشیند ودر حمایت هنر، به دروازه مقصود نزدیک شود.
·         دوشادوش هم در عرصه زندگی
دنیای هنر، ورزش را پایه های اجتماعی سقوط وتعالی می داند. ورزش نیز چون هنر از ابتدای تاریخ تاکنون، خاستگاهی در دل مردم دارد ؛ رقص گروهی، شکار گروهی، صحنه های نبرد و زور آزمایی، همه وهمه ، با هنر گام به گام در مسیر تاریخ پیش تاخته اند و امروز نیز به رغم تمامی ناملایمات می توانند دوشاروش هم ، عرصه زندگی اجتماعی را از آن خود سازند. بحث در مورد اهداف ورزش وهنر وعملکرد آنها در این مقوله نمی گنجد؛ اما می توان در دنیای ماشینی امروز ، هماهنگی های رابطه ای بین هنر و ورزش را برشمرد.
فصل سوم : زکات ورزش
همه ما با زکات مالی آشنا هستیم ، اما باید دانست تنها مال نیست که به آن زکات تعلق می گیرد. امور غیر مالی هم ، زکات دارند وانسان باید زکات هر نعمتی را بپردازد. البته زکات هر چیزی متناسب با خود آن چیز است. زکات در امور مالی ، مالی است و در امور غیر مالی ، مانند بدن، فعالیت هایی است که باید در راستای فضایل انسانی والهی صورت بگیرد.اینجا توجه شما را به پاره ای از نعمت های غیر مادی که مشمول زکات می باشند، جلب می نمایم :
·         زکات بدن
حضرت علی (ع) روزه گرفتن و جهاد نمودن را زکات بدن دانسته و می فرماید : «وَلِکُلِّ شَیءِ زَکاتُه وزکاتُ البدن الصّیام » زکات بدن، جنگیدن در راه خدا وروزه گرفتن است.
·         زکات اجزای بدن
امام جعفر صادق (ع) می فرماید : برای هر جزئی از اجزای بدن زکاتی قابل است در روایتی دیگر آمده است :  " علی کلِّ جزء من اجزئکَ زکاة واجبة لله عزّوجلّ ، بل علی کلّ شعرة، بل علی کلّ لحظة، فزکاهأ لعین النّظر بالعبرة والغضّ عن الشهوات ومایضاهیها، و زکاة الاذنِ استماع العلم والحکمة والقرآن وفوائد الدینِ مِن الحکمة والموعظة والنّصیحة وما فیه نجاتکَ باالاعراض عمّا هو ضدّه من الکذبِ والغیبةِ واشباها؛
بر هر جزئی از اجزای بدن تو ، برای خدای عزّوجل زکاتی واجب است، بلکه بر هر مویی، بلکه بر هر لحظه ای [زکاتی واجب است]. پس زکات چشم ،  نگاه کردن از روی عبرت وپند و چشم پوشیدن از شهوات و آنچه شبیه شهوات است و زکات گوش، شنیدن علم وحکمت وقرآن وآنچه برای دین مفید است ، از حکمت وموعظه ونصیحت وآنچه نجات تو در آن است، ودوری کردن و روی گرداندن از شنیدن وآنچه ضد آن است، از دروغ وغیبت وآنچه شبیه آن است.
و زکاة الید اللّسان النّصح للمسلمین، و الّتیقّظ للغافلین، وکثرة التسبیح والذّکر وغیره؛
وزکات زبان، نصیحت کردن مسلمانان وبیدارسازی غافلان وزیاد تسبیح گفتن وزیاد ذکر گفتن وغیر آن است.
و زکاة الید البدل و العطاء والسّخاء بما انعم اللهِ علیکَ به، و تحریکها بکتبة العلوم، ومنافع ینتفع بها المسلمون فی طاعة الله، والقبض عن الشّرور؛
و زکات دست، بذل وبخشش وسخاوتمند از آن نعمت هایی است که خداوند به تو انعام فرموده، وبه حرکت درآوردن به کارگرفتن دست به وسیله نوشتن علوم و آنچه در راه طاعت خدا وبرای مسلمان سودمنداست، ودست نگه داشتن از کارهای بد.
و زکاةُ الرّجل السّعی فی حقوق اللهِ تعالی من زیارة الصالحین، و مجالس الذّکر، واصلاح النّاس، وصلةالرحم، والجهاد وما فیه صلاح قلبک وسلامة دینک؛
وزکات پا، راه رفتن وحرکت کردن در راه حقوقخدای متعال، از دیدار نیکان، ومجالس ذکرویاد خدا، و اصلاح وآشتی دادن مردم، و دیدار خویشاوندان، وجنگیدن در راه خدا وآن چه صلاح قلب وسلامت دین تو درآن است می باشد."
·         زکات شجاعت
اگر کسی شجاع است،باید به هنگام جنگ،به نفع اسلام به جبهه برود وگرنه زکات شجاعت خویش را ادا ننموده است.
حضرت علی(علیه السلام) می فرماید:
"زکاة الشجاعة الجهاد فی سبیل الله؛
زکات شجاعت جنگیدن در راه خدا می باشد."
·         زکات سلامتی
حضرت علی (علیه السلام) می فرماید:
"زکاة الصّحة، السّعی فی طاعة الله ؛ زکات سلامتی، تلاش در راه بندگی و طاعت خداست."
·         زکات پیروزی
آن حضرت، زکات پیروزی بر خصم و حریف را، نیکی وگذشت دانسته و می فرماید:
" زکاة الظّفر الاحسان؛ زکات پیروزی، نیکی و احسان است. "
" العفو زکات الظّفر؛ زکات پیروزی، گذشت است. "
·         زکات قدرت
حضرت علی(ع) زکات قدرت را نیز گذشت وانصاف دانسته و می فرماید:
" زکاة القدرة، الانصاف؛ زکات قدرت، انصاف ودادگری است. "
" العفو زکاة القدرة؛ گذشت وبخشش، زکات قدرت است. "
فصل چهارم : ویژگی های یک ورزشکارمسلمان
·        ایمان
اولین خصوصیت یک ورزشکار مسلمان، ایمان وتقوای اوست.نیرومند بودن به تنهایی از نظر اسلام ارزشی ندارد. آنچه معیار ارزش استف تقواست. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید :
" انَّ اکرمکم عند الله اَتَقیکُم؛ گرامی ترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست. "
البته انسان پرهیزگار وبا ایمان، هر چه قوی تر ونیرومندتر باشد، بهتر است.
·         امین بودن
ورزشکار مسلمان باید امین مردم باشد. در مواردی از آیات قرآن، "قوی بودن" با "امین بودن" قرین شده است وگویا مکمل یکدیگر دانسته شده اند. یکی از آن موارد، داستان حضرت موسی(ع) ودختران شعیب است وقتی "صفورا" دختر حضرت شعیب(ع) می خواهد حضرت موسی(ع) را برای استخدام شدن به پدر خود پیشنهاد کند، به دو ویژگی مثبت او اشاره نموده و می گوید :
" یا اَبَتِ استَاجِرهُ اِنَّ خیرَ مَنِ استَاجَرَتِ القوِیِّ الامین؛ پدر جان! موسی را استخدام نما، زیرا بهترین کسی که می توانی استخدام کنی، کسی است که قوی و امین باشد. "
·         دانش وبینش
ورزشکار مسلمان باید دارای بینش ودانش وسیع باشد. ورزشکار مسلمان همچنان که از نظر جسمی، قوی و نیرومند است، از جهت علمی نیز باید توانا و نیرومند باشد.متأسفانه اکثر ورزشکاران مسلمان، از این نکته غافل بوده و هنگامی که وارد گود ورزش می شوند، درس، بحث، مطالعه وتحقیق را کنار می گذارند. نیرومندی بدنی و علمی برای یک انسان، بسان دو بال برای یک پرنده اند، پرنده هنگامی می توتند اوج گیرد که دو بال نیرومند داشته باشد و داشتن یک بال- هر چند قوی ونیرومند- برای او کافی نیست.
·        سبقت در کار خیر
به طور معمول پیشی گرفتن وبرنده شدن در مسابقات و رقابت های ورزشی، برای ورزشکاران از اهمیت خاصی برخوردار است که البته اشکالی هم ندارد، ولی ورزشکار مسلمان باید به مسابقه در امورخیریّه وبرنده شدن در آن، بیش از برنده شدن در مسابقات ورزشی اهمیت بدهد.
·         حمایت از مظلوم
ورزشکار نباید به منظور زورگویی به دیگران دست یافتن به آنچه حق او نیست، ورزش کند، بلکه باید از زورگویی پرهیز نموده، ودارای روحیه دفاع از مظلوم در برابر ظالم باشد.حضرت علی(ع) در وصیت خویش به دو فرزند بزرگوارش، امام حسن(ع) وامام حسین(ع) می فرماید :
" کونا للظّالمِ خَصماً وللمظلوم عَونا؛ همواره دشمن ظالم و یار مظلوم باشید. "
همانگونه که شاعر می گوید :  شکرانه ی بازوی توانا                       بگرفتن دست ناتوان است
ورزشکار باید شکرانه ی بازوی توانای خویش را، دفاع از مظلوم قرار داده و خود را از صف ظالمان ستم پیشگان کنار بکشد. حضرت موسی(ع) که جوانی نیرومند بود، می تواند در این زمینه، الگوی مناسبی برای ورزشکاران آزاده ومسلمان باشد.
·         گذشت وبخشش
ورزشکار مسلمان، باید دارای روحیه گذشت وبخشش باشد. وقتی در اوج قدرت وتوانایی بوده وبر خصم برتری یافته، بر او سخت نگیرد ودرصدد انتقام جویی وصدمه زدن به حریف برنیاید. او باید عفو وگذشت را شکرانه پیروزی خود قرار دهد. حضرت علی(ع) در این مورد می فرماید :
" اذا قدرت علی عدوّک فاجعل العفو عنه شکراً للقدرة علیه؛ هر گاه بر دشمنت دست یافتی، پس بخشش وگذشت از او را شکر وسپاس (نعمت) توتنایی بر او قرار ده. "
·         پرهیز از غرور
ورزشکار هرچند نیرومند باشد، نباید به قدرت، توان ومقامی که دارد مغرور شود. او باید بداند همه نیروها،از آن خداوند قادر متعال است. از این جهت است که در نماز، به هنگام به پا خاستن می گوییم :
" بحول الله و قوّته اقومُ واقعُد؛ باتوان و نیروی الله به پا می خیزم ومی نشینم. "
سرور شهیدان شاهد، حضرت امام حسین بن علی(ع) نیز وقتی که به لشکر انبوهی از دشمن حمله می برد ودر میان بارانی از تیر، یک تنه آنان را وادار به گریز نموده وتعداد قابل توجهی از آنان را از دم تیغ خویش می گذراند، با صدای بلند ورسا می فرمود :
" لاحولِ ولا قوّة الا بالله العلی العظیم؛ هیچ توان ونیرویی، جز از ناحیه الله که بلند مرتبه و والامقام  است، وجود ندارد. "
·         ویژگی های مربیان موفق چیست؟
سه ویژگی مربیان موفق، دانش ورزشی، انگیزه برای موفقیت وتوتنایی انتقال فکر است :
1.دانش مربیگری
فقدان دانش در آموزش مهارت ها، خطر صدمه و ناامیدی را در پی دارد؛ هرچه مربیان دانش بیشتری درآموزش مهرت های پایه رشته ورزشی خود دارا باشند و درتاره فنون مربیگری وتربیت صحیح و آموزش بدانند، مربی و ورزشکاران از کار لذت بیشتری خواهند برد.
2.انگیزه مربیگری
مربیان برای موفق شدن به انگیزه نیاز دارند ونوجوانان به زمان. اگرمربی تمام فنون، مهارت ها و دانش ها را برای
آموزش بداند ولی فاقد انگیزه برای استفاده از آنها باشد مربی موفقی نخواهد بود.
گاهی مربیان انگیزه برای وقت گذاری وبهترشدن را ندارند.
3.انتقال فکر
انتقال فکر، یکدلی وتوانایی درک فوری افکار و عواطف و احساسات ورزشکاران و نحوه انتقال افکار و احساسات به آن هاست. مربیانی که دارای قدرت انتقال فکر و احساسات هستند:
1.احساس شادمانی، ناامیدی، بی قراری وخشم را در ورزشکاران کمتر می کند.
2.به سخنان ورزشکاران گوش داده، درک خود را از آنچه می شنوند، بیان می کنند.
3.از تحقیر ورزشکاران خودداری می کرده، به ندرت ورزشکاران را تنبیه وشخصیت آنان را خدشه دار می کنند.
مربیانی که دارای قدرت انتقال فکر واحساسات هستند، آمادگی بیشتری برای حفظ احترام ورزشکاران را دارند و به نوبه خود از جانب ورزشکاران از احترام بیشتری برخوردارند.
·         ارتباط
ارتباط تنها ارسال پیام نمی باشد، بلکه دریافت پیام نیز از عناصر اصلی ارتباط است. موفقیت مربیان تا حد زیادی به توتنایی مربیان به برقراری ارتباط بستگی دارد. اغلب مربیان در ارسال پیام، مهارت دارند، اما در دریافت پیام ضعیف هستند. برای موفقیت در مربیگری و مدیریت، نیاز به داشتن مهارت های بالای شنیداری است؛ تانه فقط بشنویم، بلکه محتوای پیام را درک کنیم.

ارتباط از دو بخش محتوا و احساس تشکیل شده است؛ احساس حسی است که ما نسبت به محتوا پیام داریم. لازم است توجه داشته باشیم که بیش از 70 درصد از ارتباط ها غیر کلامی است.
قلمروهای تعلیم وتربیت:
1-شناختی            2-احساسی             3-روانی-حرکتی
 
 
تعلیم ویادگیری:
تعلیم وتربیت از یادگیری جدانیست.یادگیری عبارتست از ایجاد تغییرات نسبتاَ ثابت در رفتار. از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت.وبا تمرین و تکرار رفتار ثبات پیدا کرده ویادگیری صورت می گیرد.
تغییر رفتار                     تمرین               یادگیری
رفتارهای روانی حرکتی:
حرکات یا الگوهای حرکتی سه گانه که جهت بقای انسان اولیه ضروری وحیاتی بوده اند اساس ساختمان 
حرکات مهارتی را تشکیل می دهند. این فعالیت ها که فعالیت ذاتی هستند عبارتند از: دویدن، پریدن، بالا رفتن، 
بلند کردن، حمل کردن، آویزان شدن وپرتاب کردن.
تعریف تربیت بدنی:
تربیت بدنی بخش مهمی از تعلیم و تربیت است که از راه فعالیت حرکتی و ورزش، جریان رشد را در تمام ابعاد انسان تسهیل وهماهنگ نموده و به شکوفایی استعدادها کمک می کند.
تربیت بدنی تقریباَ تمامی افراد جامعه را بدون محدودیت سنی و جنسی در برمی گیرد.
منابع تربیت بدنی:
1-علوم زیستی مانند: فیزیولوژی، تغذیه، بیومکانیک
2-علوم انسانی مانند: روانشناسی، فلسفه و حقوق
3-فرهنگ و تمدن مانند:مردم شناسی، تاریخ تمدن وادیان
اهداف عمومی تربیت بدنی:                                  اهداف اعتقادی تربیت بدنی:
1-رشد و تعالی روانی واجتماعی                                            1-تربیت جسمانی
2-بهبود وتوسعه روابط انسانی                                                2-تربیت مهارتی
3-توسعه تندرستی                                                                 3-تربیت اجتماعی
4-کسب تواناییهای مربوط به مهارتهای حرکتی                      4-تربیت عاطفی
5-ایجاد علاقه عمومی به فعالیتهای بدنی                                 5-تربیت ذهنی وعقلانی
                                                                                              6-تربیت اعتقادی واخلاقی
تعریف ورزش:
ورزش نوعی فعالیت بدنی سازمان یافته است که هدف آن تقویت قوای جسمانی وروانی برای 
کسب نتیجه مطلوب در زمان اجرا است. رکن اساسی ورزش، قهرمانی است. دوره قهرمانی دارای محدودیت هایی به لحاظ سنی وجنسی در ورزش های مختلف است.
 
مسابقه ورزشی:
مسابقات ورزشی در سطوح مختلفی به لحاظ اهمیت برگزار می شوند. هدف اصلی دست اندر کاران ورزشی 
پیروزی برای کسب عنوان های قهرمانی است. در یک مسابقه ورزشی، برگزارکننده، داور، 
ورزشکاران و تماشاگران حضور دارند.
تقسیم بندی ورزش ها:
ورزشها را در تقسیم بندی ها وگروه بندی های مختلفی قرار داده اند:
1-سرعتی، قدرتی، استقامتی
2-انفرادی، دونفره، گروهی
3-قدرتی، سرعتی، مبارزه ای، استقامتی، توپی، ریتمیک و هنری
اهداف وارد بر ورزش:
1-دست یابی به پیروزی و برد
2-جمع آوری اطلاعات ودست آوردهای علمی درجهت پیروزی
3-برای کسب درآمد و شغل وحرفه
4-وسیله ای برای اهداف، سیاسی وتبلیغاتی
5-نمایش تکنولوژی تازه
6-سرگرمی
تعریف مهارت:
مهارت به مطلمب ترین میزان کنترل، هماهنگی حرکت، به طوریکه متبحرانه ومؤثر انجام شود می گویند مهارت ها به دو دسته کلی، مهارت های پایه(غریزی) و مهارت های ورزشی تقسیم می شوند.
تعریف فعالیت بدنی:
فعالیت بدنی به تمامی حرکاتی گفته می شود که عضلات اسکلتی را درگیر کرده وشرایط سوخت سازی را در 
بدن افزایش می دهد. فعالیت های بدنی شامل ورزش کردن، انجام کارهای روزانه، تفریح و غیره می شود.
تعریف تمرین:
تمرین نوعی فعالیت بدنی اختیاری است که هدف خاصی را دنبال می کند. تمرین به یادگیری، ملکه شدن 
واجرای مطلوب مهارت های ورزشی کمک می کند. تمرینات را در ورزش به تمرینات پیش از فصل، فصل و خارج از فصل مسابقات تقسیم بندی می کنند. بنابراین تمرین دارای برنامه، ساختار، هدف وتکرارپذیری است.
تعریف بازی:
بازی فعالیتی است غریزی ونشاط آور، که موافق با مسیر رشدوتکامل انسان بوده وبصورت غیرقابل پیش بینی و اغلب غیر جدّی انجام می شود.بازی در کودکان مانند کار در بزرگسالان دارای اهمیت است. بازی های مختلف دارای ویژگی های متفاوتی بوده و در درمان نیز به کار می رود.
دولت و ورزش:
در اکثرکشورها، طرز نگرش دولت به ورزش نقش عمده ای را در توسعه ورزش ایفا می کند.
نگرش دولت ممکن است در دامنه ای از حمایت فعال تا بی توجهی وجود داشته باشد.
ورزش برای دولت ها اهمیت دارد چون در موارد زیر به آنها کمک می کند:
1-تشویق جوانان به مشارکت در فعالیت های ارزشمند اجتماعی
2-ترویج بهداشت و تندرستی
3-گسترش هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در میان مردم
4-ایجاد منزلت ملی و بین المللی
5-تقویت مفاهیمی مانند بازی منصفانه
6-مبادلات بین المللی
7-پیشرفت تحصیلی
دولت برای ورزش اهمیت دارد چون می تواند کارهای زیر را انجام دهد:
1-تأمین هزینه های ورزشی و امکانات و خدمات مورد نیاز
2-تربیت مدیران، و معلمان ومربیان ورزش
3-تأمین سیستم های تمرینی مناسب و خدمات لازم برای ورزشکاران
4-سازمان دهی مسابقات، دوره های آموزشی وجمع آوری کمک های مالی
5-ترویج ورزش وشیوه زندگی سالم از طریق رسانه ها
6-افزایش مشارکت تماشاگران در بازی ها
7-کمک مالی و اداری برای پزشکی ورزشی، علم ورزش و ایمنی در ورزش
8-ایجاد وتوسعه برنامه ورزشی در مدارس
9-توسعه ورزش از طریق سازمان ها ونهادها
t�'ox� k�4.0pt; line-height:150%;font-family:"B Zar"'>دنیای هنر، ورزش را پایه های اجتماعی سقوط وتعالی می داند. ورزش نیز چون هنر از ابتدای تاریخ تاکنون، خاستگاهی در دل مردم دارد ؛ رقص گروهی، شکار گروهی، صحنه های نبرد و زور آزمایی، همه وهمه ، با هنر گام به گام در مسیر تاریخ پیش تاخته اند و امروز نیز به رغم تمامی ناملایمات می توانند دوشاروش هم ، عرصه زندگی اجتماعی را از آن خود سازند. بحث در مورد اهداف ورزش وهنر وعملکرد آنها در این مقوله نمی گنجد؛ اما می توان در دنیای ماشینی امروز ، هماهنگی های رابطه ای بین هنر و ورزش را برشمرد.

فصل سوم : زکات ورزش
همه ما با زکات مالی آشنا هستیم ، اما باید دانست تنها مال نیست که به آن زکات تعلق می گیرد. امور غیر مالی هم ، زکات دارند وانسان باید زکات هر نعمتی را بپردازد. البته زکات هر چیزی متناسب با خود آن چیز است. زکات در امور مالی ، مالی است و در امور غیر مالی ، مانند بدن، فعالیت هایی است که باید در راستای فضایل انسانی والهی صورت بگیرد.اینجا توجه شما را به پاره ای از نعمت های غیر مادی که مشمول زکات می باشند، جلب می نمایم :
·         زکات بدن
حضرت علی (ع) روزه گرفتن و جهاد نمودن را زکات بدن دانسته و می فرماید : «وَلِکُلِّ شَیءِ زَکاتُه وزکاتُ البدن الصّیام » زکات بدن، جنگیدن در راه خدا وروزه گرفتن است.
·         زکات اجزای بدن
امام جعفر صادق (ع) می فرماید : برای هر جزئی از اجزای بدن زکاتی قابل است در روایتی دیگر آمده است :  " علی کلِّ جزء من اجزئکَ زکاة واجبة لله عزّوجلّ ، بل علی کلّ شعرة، بل علی کلّ لحظة، فزکاهأ لعین النّظر بالعبرة والغضّ عن الشهوات ومایضاهیها، و زکاة الاذنِ استماع العلم والحکمة والقرآن وفوائد الدینِ مِن الحکمة والموعظة والنّصیحة وما فیه نجاتکَ باالاعراض عمّا هو ضدّه من الکذبِ والغیبةِ واشباها؛ 
بر هر جزئی از اجزای بدن تو ، برای خدای عزّوجل زکاتی واجب است، بلکه بر هر مویی، بلکه بر هر لحظه ای [زکاتی واجب است]. پس زکات چشم ،  نگاه کردن از روی عبرت وپند و چشم پوشیدن از شهوات و آنچه شبیه شهوات است و زکات گوش، شنیدن علم وحکمت وقرآن وآنچه برای دین مفید است ، از حکمت وموعظه ونصیحت وآنچه نجات تو در آن است، ودوری کردن و روی گرداندن از شنیدن وآنچه ضد آن است، از دروغ وغیبت وآنچه شبیه آن است.
و زکاة الید اللّسان النّصح للمسلمین، و الّتیقّظ للغافلین، وکثرة التسبیح والذّکر وغیره؛
وزکات زبان، نصیحت کردن مسلمانان وبیدارسازی غافلان وزیاد تسبیح گفتن وزیاد ذکر گفتن وغیر آن است.
و زکاة الید البدل و العطاء والسّخاء بما انعم اللهِ علیکَ به، و تحریکها بکتبة العلوم، ومنافع ینتفع بها المسلمون فی طاعة الله، والقبض عن الشّرور؛ 
و زکات دست، بذل وبخشش وسخاوتمند از آن نعمت هایی است که خداوند به تو انعام فرموده، وبه حرکت درآوردن به کارگرفتن دست به وسیله نوشتن علوم و آنچه در راه طاعت خدا وبرای مسلمان سودمنداست، ودست نگه داشتن از کارهای بد. 
و زکاةُ الرّجل السّعی فی حقوق اللهِ تعالی من زیارة الصالحین، و مجالس الذّکر، واصلاح النّاس، وصلةالرحم، والجهاد وما فیه صلاح قلبک وسلامة دینک؛ 
وزکات پا، راه رفتن وحرکت کردن در راه حقوقخدای متعال، از دیدار نیکان، ومجالس ذکرویاد خدا، و اصلاح وآشتی دادن مردم، و دیدار خویشاوندان، وجنگیدن در راه خدا وآن چه صلاح قلب وسلامت دین تو درآن است می باشد." 
·         زکات شجاعت
اگر کسی شجاع است،باید به هنگام جنگ،به نفع اسلام به جبهه برود وگرنه زکات شجاعت خویش را ادا ننموده است.
حضرت علی(علیه السلام) می فرماید:
"زکاة الشجاعة الجهاد فی سبیل الله؛
زکات شجاعت جنگیدن در راه خدا می باشد."
·         زکات سلامتی
حضرت علی (علیه السلام) می فرماید:
"زکاة الصّحة، السّعی فی طاعة الله ؛ زکات سلامتی، تلاش در راه بندگی و طاعت خداست."
·         زکات پیروزی
آن حضرت، زکات پیروزی بر خصم و حریف را، نیکی وگذشت دانسته و می فرماید:
" زکاة الظّفر الاحسان؛ زکات پیروزی، نیکی و احسان است. "
" العفو زکات الظّفر؛ زکات پیروزی، گذشت است. "
·         زکات قدرت
حضرت علی(ع) زکات قدرت را نیز گذشت وانصاف دانسته و می فرماید:
" زکاة القدرة، الانصاف؛ زکات قدرت، انصاف ودادگری است. "
" العفو زکاة القدرة؛ گذشت وبخشش، زکات قدرت است. "
فصل چهارم : ویژگی های یک ورزشکارمسلمان
·        ایمان
اولین خصوصیت یک ورزشکار مسلمان، ایمان وتقوای اوست.نیرومند بودن به تنهایی از نظر اسلام ارزشی ندارد. آنچه معیار ارزش استف تقواست. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید :
" انَّ اکرمکم عند الله اَتَقیکُم؛ گرامی ترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست. "
البته انسان پرهیزگار وبا ایمان، هر چه قوی تر ونیرومندتر باشد، بهتر است.
·         امین بودن
ورزشکار مسلمان باید امین مردم باشد. در مواردی از آیات قرآن، "قوی بودن" با "امین بودن" قرین شده است وگویا مکمل یکدیگر دانسته شده اند. یکی از آن موارد، داستان حضرت موسی(ع) ودختران شعیب است وقتی "صفورا" دختر حضرت شعیب(ع) می خواهد حضرت موسی(ع) را برای استخدام شدن به پدر خود پیشنهاد کند، به دو ویژگی مثبت او اشاره نموده و می گوید :
" یا اَبَتِ استَاجِرهُ اِنَّ خیرَ مَنِ استَاجَرَتِ القوِیِّ الامین؛ پدر جان! موسی را استخدام نما، زیرا بهترین کسی که می توانی استخدام کنی، کسی است که قوی و امین باشد. "
·         دانش وبینش
ورزشکار مسلمان باید دارای بینش ودانش وسیع باشد. ورزشکار مسلمان همچنان که از نظر جسمی، قوی و نیرومند است، از جهت علمی نیز باید توانا و نیرومند باشد.متأسفانه اکثر ورزشکاران مسلمان، از این نکته غافل بوده و هنگامی که وارد گود ورزش می شوند، درس، بحث، مطالعه وتحقیق را کنار می گذارند. نیرومندی بدنی و علمی برای یک انسان، بسان دو بال برای یک پرنده اند، پرنده هنگامی می توتند اوج گیرد که دو بال نیرومند داشته باشد و داشتن یک بال- هر چند قوی ونیرومند- برای او کافی نیست.
·        سبقت در کار خیر
به طور معمول پیشی گرفتن وبرنده شدن در مسابقات و رقابت های ورزشی، برای ورزشکاران از اهمیت خاصی برخوردار است که البته اشکالی هم ندارد، ولی ورزشکار مسلمان باید به مسابقه در امورخیریّه وبرنده شدن در آن، بیش از برنده شدن در مسابقات ورزشی اهمیت بدهد.
·         حمایت از مظلوم
ورزشکار نباید به منظور زورگویی به دیگران دست یافتن به آنچه حق او نیست، ورزش کند، بلکه باید از زورگویی پرهیز نموده، ودارای روحیه دفاع از مظلوم در برابر ظالم باشد.حضرت علی(ع) در وصیت خویش به دو فرزند بزرگوارش، امام حسن(ع) وامام حسین(ع) می فرماید :
" کونا للظّالمِ خَصماً وللمظلوم عَونا؛ همواره دشمن ظالم و یار مظلوم باشید. "
همانگونه که شاعر می گوید :  شکرانه ی بازوی توانا                       بگرفتن دست ناتوان است
ورزشکار باید شکرانه ی بازوی توانای خویش را، دفاع از مظلوم قرار داده و خود را از صف ظالمان ستم پیشگان کنار بکشد. حضرت موسی(ع) که جوانی نیرومند بود، می تواند در این زمینه، الگوی مناسبی برای ورزشکاران آزاده ومسلمان باشد.
·         گذشت وبخشش
ورزشکار مسلمان، باید دارای روحیه گذشت وبخشش باشد. وقتی در اوج قدرت وتوانایی بوده وبر خصم برتری یافته، بر او سخت نگیرد ودرصدد انتقام جویی وصدمه زدن به حریف برنیاید. او باید عفو وگذشت را شکرانه پیروزی خود قرار دهد. حضرت علی(ع) در این مورد می فرماید :
" اذا قدرت علی عدوّک فاجعل العفو عنه شکراً للقدرة علیه؛ هر گاه بر دشمنت دست یافتی، پس بخشش وگذشت از او را شکر وسپاس (نعمت) توتنایی بر او قرار ده. "
·         پرهیز از غرور
ورزشکار هرچند نیرومند باشد، نباید به قدرت، توان ومقامی که دارد مغرور شود. او باید بداند همه نیروها،از آن خداوند قادر متعال است. از این جهت است که در نماز، به هنگام به پا خاستن می گوییم :
" بحول الله و قوّته اقومُ واقعُد؛ باتوان و نیروی الله به پا می خیزم ومی نشینم. "
سرور شهیدان شاهد، حضرت امام حسین بن علی(ع) نیز وقتی که به لشکر انبوهی از دشمن حمله می برد ودر میان بارانی از تیر، یک تنه آنان را وادار به گریز نموده وتعداد قابل توجهی از آنان را از دم تیغ خویش می گذراند، با صدای بلند ورسا می فرمود :
" لاحولِ ولا قوّة الا بالله العلی العظیم؛ هیچ توان ونیرویی، جز از ناحیه الله که بلند مرتبه و والامقام  است، وجود ندارد. "
·         ویژگی های مربیان موفق چیست؟ 
سه ویژگی مربیان موفق، دانش ورزشی، انگیزه برای موفقیت وتوتنایی انتقال فکر است :
1.دانش مربیگری
فقدان دانش در آموزش مهارت ها، خطر صدمه و ناامیدی را در پی دارد؛ هرچه مربیان دانش بیشتری درآموزش مهرت های پایه رشته ورزشی خود دارا باشند و درتاره فنون مربیگری وتربیت صحیح و آموزش بدانند، مربی و ورزشکاران از کار لذت بیشتری خواهند برد.
2.انگیزه مربیگری
مربیان برای موفق شدن به انگیزه نیاز دارند ونوجوانان به زمان. اگرمربی تمام فنون، مهارت ها و دانش ها را برای
آموزش بداند ولی فاقد انگیزه برای استفاده از آنها باشد مربی موفقی نخواهد بود. 
گاهی مربیان انگیزه برای وقت گذاری وبهترشدن را ندارند.
3.انتقال فکر
انتقال فکر، یکدلی وتوانایی درک فوری افکار و عواطف و احساسات ورزشکاران و نحوه انتقال افکار و احساسات به آن هاست. مربیانی که دارای قدرت انتقال فکر و احساسات هستند: 
1.احساس شادمانی، ناامیدی، بی قراری وخشم را در ورزشکاران کمتر می کند.
2.به سخنان ورزشکاران گوش داده، درک خود را از آنچه می شنوند، بیان می کنند.
3.از تحقیر ورزشکاران خودداری می کرده، به ندرت ورزشکاران را تنبیه وشخصیت آنان را خدشه دار می کنند.
مربیانی که دارای قدرت انتقال فکر واحساسات هستند، آمادگی بیشتری برای حفظ احترام ورزشکاران را دارند و به نوبه خود از جانب ورزشکاران از احترام بیشتری برخوردارند.
·         ارتباط
ارتباط تنها ارسال پیام نمی باشد، بلکه دریافت پیام نیز از عناصر اصلی ارتباط است. موفقیت مربیان تا حد زیادی به توتنایی مربیان به برقراری ارتباط بستگی دارد. اغلب مربیان در ارسال پیام، مهارت دارند، اما در دریافت پیام ضعیف هستند. برای موفقیت در مربیگری و مدیریت، نیاز به داشتن مهارت های بالای شنیداری است؛ تانه فقط بشنویم، بلکه محتوای پیام را درک کنیم.

ارتباط از دو بخش محتوا و احساس تشکیل شده است؛ احساس حسی است که ما نسبت به محتوا پیام داریم. لازم است توجه داشته باشیم که بیش از 70 درصد از ارتباط ها غیر کلامی است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اطلاعات جودو و آدرس elyasjudo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 83
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 83
بازدید ماه : 460
بازدید کل : 31936
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1